BUILDING COOPERATION AND BRANDING IMAGE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

MEMBANGUN KERJASAMA DAN BRANDING IMAGE LEMBAGA PENDIDIKAN

Authors

  •   MUHAMMAD EL WAHYU   STEBI Global Mulia Cikarang
  •   Syahrul Fauzi   Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.35719/leaderia.v6i2.1105

  Keywords:

cooperation, branding image, educational institutional

Abstract

This research study is motivated by the importance of building collaboration both internally and externally to be able to develop every educational institution and achieve the planned goals. This study aims to analyze the relationship between educational institution cooperation and the branding image approach in educational institutions. This study uses a qualitative-descriptive method with the type of library research, the references used are books and relevant articles. The results of the study reveal that collaboration and branding image are two things that cannot be separated from one another because they both have the goal of developing and advancing a particular educational institution.

References

A Aaker, D. (2008). Managing Brand Equity. Free Press.

Bahtiar, A. R. (2017). Prinsip-Prinsip Dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 149–158. https://doi.org/10.26618/jtw.v1i2.368

Darodjat, & M, W. (2015). Model Evaluasi Program Pendidikan. Islamadina, 17(1), 1–28.

Dwiyama, F. (2019). Brand Image: Upaya Memasarkan Pendidikan Bagi Lembaga Yang Kurang Mampu Bersaing. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 880–891. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v9i2.424

Elis Meyana, Y., Ulfatin, N., & Sultoni. (2017). Kerjasama Lembaga Pendidikan dan Pelatihan dengan Lembaga Lain Bidang Kejuruan. JurnaL Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(1), 157–165.

G. Schiffman, L., Hansen, H., & Lazar Kanu, L. (2008). Consumer Behaviour (Perilaku Konsumen). PT. Indeks.

Hapsari, D. P., & Saputra, A. (2018). Analisis Penjualan Bersih, Beban Umum & Administrasi Terhadap Laba Tahun Berjalan. Jurnal Akuntansi : Kajian Ilmiah Akuntansi (JAK), 5(1), 45. https://doi.org/10.30656/jak.v5i1.502

Hasbullah. (1999). Kapita Selekta Pendidikan Islam di Indonesia (2 (ed.)). PT. Raja Grafindo Persada.

Ilham, I. (2019). SINERGISITAS PENDIDIKAN ISLAM: Model Sinergisitas Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 3(2), 236–258. https://doi.org/10.52266/tadjid.v3i2.298

Isnaini, Aunurrahman, & Suib, M. (2014a). Kerjasama Komite Dan Sekolah Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SMA Negeri 1 Batu Ampar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 5–7. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Isnaini, I., Aunurrahman, A., & Suib, M. (2014b). KERJASAMA KOMITE DAN SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN DI SMA NEGERI 1 BATU AMPAR. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 5–24. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4298

Lakoy, A. C. (2015). Pengaruh Komunikasi, Kerjasama Kelompok dan Kreativitas terhadap Kinerja Karyawan pada Hotel Aryaduta Manado. Jurnal EMBA, 3(3), 981–991.

Ma’ruf, M. (2018). MANAJEMEN HUBUNGAN MASYARAKAT DALAM MENGEMBANGKAN CITRA PONDOK PESANTREN (Studi Multi Situs di Pondok Pesantren Annur 2 Al-Murtadlo dan Pondok Modern Al-Rifa’ie 2 Malang). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG.

Masbullah, & Salmi Yuniar Bahri. (2022). Analisis Perencanaan Sumber Daya Manusia (SDM) Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sma Muhammadiyah Selong. MAMEN: Jurnal Manajemen, 1(1), 79–90. https://doi.org/10.55123/mamen.v1i1.26

Muhammad Sadat, A. (2009). Brand belief : strategi membangun merek berbasis keyakinan. Salemba Empat.

Mundiri, A. (2016). Strategi Lembaga Pendidikan Islam Dalam Membangun Branding Image. Pedagogik; Jurnal Pendidikan, 3(2), 58–72.

Muñoz, P., & Branzei, O. (2021). Regenerative Organizations: Introduction to the Special Issue. Organization and Environment, 34(4), 507–516. https://doi.org/10.1177/10860266211055740

Nur Hakim, M. (2019). Manajemen Hubungan Masyarakat Dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan (Studi Kasus di SMK Negeri 1 Dlanggu Mojokerto). Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 121–139. https://doi.org/10.31538/ndh.v4i1.245

PAMUJI, M. (2016). Manajemen Public Relation Dalam Upaya Meningkatkan Minat Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Di Sma Takhassus Al-Qur’an Kalibeber Wonosobo. 1–156. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/21387

Permatasari, A. (2017). Analisa konsep perencanaan strategis. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi, 9(2), 13–17.

Pratama Putra, H., Antoni Sidik, A., Manal Ahmad, E., & Nudin, B. (2021). Analisis Fungsi Pelayanan, Bimbingan dan Pembinaan Dalam Meningkatkan Mutu di Bidang Pendidikan Madrasah (Studi Pada Kantor Wilayah Kementerian Agama Daerah Istimewa Yogyakarta). At-Thullab Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 3, 557–569.

Qohar, M. A. (2016). Strategi Manajemen Hubungan Masyarakat Dalam Meningkatkan Mutu sekolah (Studi Multikasus di MTsN & SMPN 1 Srono Banyuwangi). 1–160. http://etheses.uin-malang.ac.id/10249/1/13710018.pdf

Rizki Putri, A., Maison, & Darmaji. (2018). Kerjasama dan Kekompakan Siswa Dalam Pembelajaran Fisika di Kelas XII MIPA SMAN 3 Kota Jambi. Jurnal Edufisika : Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 33–40.

Rusdi, T. (2018). Manajemen Layanan Pendidikan Islam. Palapa, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.36088/palapa.v6i1.54

Sari, M., & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.

Sugiarto, S., Darmadi, D., & Sitinjak, T. (2004). Strategi menaklukkan pasar melalui riset ekuitas dan perilaku merek. Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Sumarto, R. H. (2015). Universitas Negeri Yogyakarta Fakultas Ekonomi Jurusan Pendidikan Administrasi. XIII, 15.

Syafri, E. E. (2013). Analisis Pengaruh Brand Image, Kualitas Pelayanan Dan Label Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Outlet Gardena Yogyakarta. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 2, Issue 1).

Takdir, M. (2019). Perencanaan SDM dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Konferensi Nasional Ilmu Administrasi, 1(3), 1–6.

Taroreh, A., Worang, F., & Mintardj, C. (2016). Perencanaan Sumber Daya Manusia, Analisis Pekerjaan Dan Penempatan Pegawai Terhadap Kinerja Pegawai Pada Biro Pengembangan Sdm Provinsi Papua. Journal EMBA, 4(1), 1263–1274.

Trinaldi, A., Wiryotiyono, M., & Priyanto. (2020). Prinsip Kerjasama Dalam Berdiskusi Siswa Kelas VIII. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 17–28. https://doi.org/http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/bisastra/index

Tukijan. (2016). Implementasi Manajemen Humas Di Pondok Pesantren Islam Nurul Huda Dan Pondok Pesantren an Nahl - Karangreja Kabupaten Purbalingga. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PURWOKERTO.

Yulis, S. (2020). STRATEGI MANAJEMEN HUMAS DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DI MADRASAH ALIYAH UNGGULAN HIKMATUL AMANAH MOJOKERTO. INSTITUT PESANTREN KH. ABDUL CHALIM MOJOKERTO.

Downloads

Published

2025-10-01

How to Cite

EL WAHYU, M., & Fauzi, S. (2025). BUILDING COOPERATION AND BRANDING IMAGE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS: MEMBANGUN KERJASAMA DAN BRANDING IMAGE LEMBAGA PENDIDIKAN. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 54–70. https://doi.org/10.35719/leaderia.v6i2.1105