This is an outdated version published on 2022-12-29. Read the most recent version.

MANAJEMEN RISIKO LEMBAGA PENDIDIKAN DALAM PESRPEKTIF AL-QUR’AN SURAT YUSUF : 43-49

Authors

  •   Dila Nurlaila Zannah   UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  •   Cecep Anwar   UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.35719/leaderia.v3i2.165

  Keywords:

Risk Management, Educational Institutions, Al-Qur'an Perspective

Abstract

As long as time goes on, risk will always be present accompanying human life and all its affairs. Educational institutions as one of the human affairs must have various risks from each component of education. The management process of educational institutions must be based on the applicable legal basis, namely the Qur'an as a Muslim's life guide and laws regulations of the country. This article aims to describe the risk management of educational institutions in the perspective of the Qur'an. A qualitative approach using the literature study method is an option in the preparation of articles so as to find some findings that can be implemented by a Muslim manager in the risk management of the educational institution he carries. Risk management is a logical and systematic method in the process of identifying, quantifying, determining attitudes and policies, determining solutions, as well as monitoring the evaluation of supervision and reporting of risks that take place in every activity or organizational process. Risk management in educational institutions means managing risk in every component of education including educational objectives, curriculum, teaching and educational staff, students and media or educational infrastructure.

Keywords: Risk Management, Educational Institutions, Al-Qur'an Perspective

Selama waktu terus berjalan, risiko akan selalu hadir mengiringi kehidupan manusia dan segala urusannya. Lembaga pendidikan sebagai salah satu urusan manusia pasti memiliki risiko yang beragam dari setiap komponen pendidikan. Proses manajemen lembaga pendidikan harus berlandaskan dasar hukum yang berlaku yaitu al-qur’an sebagai pedoman hidup seorang muslim serta perundang-undangan aturan dari negara. Artikel ini bertujuan memaparkan bagaimana manajemen risiko lembaga pendidikan dalam perspektif al-qur’an. Pendekatan kualitatif menggunakan metode studi pustaka menjadi pilihan dalam penyusunan artikel sehingga menemukan beberapa temuan yang bisa dilaksanakan seorang manajer muslim dalam manajemen risiko lembaga pendidikan yang diembannya. Manajemen risiko merupakan metode logis dan sistematik dalam proses identifikasi, kuantifikasi, menentukan sikap dan kebijakan, menetapkan solusi, serta melakukan monitor evaluasi supervisi dan pelaporan risiko yang berlangsung pada setiap aktifitas atau proses organisasi. Manajemen risiko dalam lembaga pendidikan berarti mengelola risiko pada setiap komponen pendidikan memuat tujuan pendidikan, kurikulum, tenaga pendidik dan kependidikan, peserta didik dan media atau sarana prasaran pendidikan.

KataKunci:Manajemen Risiko, Lembaga Penididikan, Pesrpektif Al-Qur’an

 

 

 

 

 

References

Bambang Winarji. (2019). Manajemen Resiko. PP-PAUD dan Dikmas Jawa Barat.

Betz, F. (2011). Managing Science, Methodology and Organization of Research (E. G. Carayannis (ed.)). Springer Science+Business Media.

Cerelia, J. J., Sitepu, A. A., Azhar, F., Pratiwi, I. R., Almadevi, M., Farras, M. N., Azzahra, T. S., & Toharudin, T. (n.d.). SEMINAR NASIONAL STATISTIKA X ( 2021) Learning Loss Akibat Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Indonesia. http://prosiding.statistics.unpad.ac.id

Demina, D. (2020). Leadership Management of Education and Personality Leaders of Industrial Revolution 4.0. al-fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 153. https://doi.org/10.31958/jaf.v8i2.2616

Eko Sudarmanto. (2020). Manajemen Risiko: Deteksi Dini Upaya Pencegahan Fraud. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(2), 107–121.

Elly Fariani. (2020). Manajemen Risiko. LAN RI.

Fithri, N., Siregar, A., & Sahputra, E. (2019). Penerapan Sistem Pendidikan Pada Pembelajaran Pai Di Sekolah Luar Biasa Abc Taman Pendidikan Islam Medan. At-Tazakki, Vol. 3(1), 65.

Hasibuan, E., & Handayani, D. (2021). Pengaruh Qualification Mismatch terhadap Upah Tenaga Kerja Di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Pembangunan, 29(1), 1–16. https://doi.org/10.14203/jep.29.1.2021.1-16

Indrawati, N. K., Salim, U., Hadiwidjojo, D., & Syam, N. (2012). Manajemen Risiko Berbasis Spiritual Islam. EKUITAS (Jurnal Ekonomi dan Keuangan), 16(2), 184. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2012.v16.i2.2325

Jamil, D. (2019). Islam Sangat Mempehatikan Masa Depan. Badilag Makhamah Agung.

Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. CV. Pustaka Setia.

Maximus Ali Perajaka, & Yohanes Ngamal. (2021). Pentingnya Manajemen Risiko dalam dunia Pendidikan (Sekolah) Selama dan Pasca Covid-19. Jurnal Manajemen Risiko, 2.

Mohamad Nazir. (2005). Metode Penelitian. Dhalia.

Munawwaroh, Z. (2017). ANALISIS MANAJEMEN RISIKO PADA PELAKSANAAN PROGRAM. 2, 71–79.

New Partners Initiative Technical Assistance Project. (2010). Developing a Risk Management Plan . www.jsi.com

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. November, 289–302.

Rahmiga, S. (2019). Kurangnya Sarana Dan Prasarana Belajar Di Sekolah. Teknologi Pendidikan, 4(2), 1–8. Hasil Telusur%0AHasil web%0A%0AKURANGNYA SARANA DAN PRASARANA BELAJAR ... - OSFosf.io › download%0A

Sastramayani, S., & Badarwan, B. (2019). Kepemimpinan Krisis dalam Pengelolaan Sekolah. Shautut Tarbiyah, 25(2), 181. https://doi.org/10.31332/str.v25i2.1507

Setiawan, F., Rinda Ardita, C., Syarofah, A., & Zaki, M. (2021). LEADERIA: MANAJEMEN RISIKO DI MI MUHAMMADIYAH KENTENG (Vol. 2, Nomor 2).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Suparmin, A. (2019). Manajemen Resiko Dalam Perspektif Islam. El-Arbah: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Perbankan Syariah, 2(02), 27–47. https://doi.org/10.34005/elarbah.v2i02.551

Suranto, D. I., Annur, S., & Alfiyanto, A. (2022). the Importance of Facilities and Infrastructure. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(April), 59–66.

Suyitno. (2022). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Implementasi Manajemen Resiko dalam Peningkatan Efektivitas Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan Suyitno. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 141–153.

Trimulato. (2017). MANAJEMEN RISIKO BERBASIS SYARIAH. Al-Urban: Jurnal Ekonomi Syariah dan Filantropi Islam, 1, 90–104.

Winoto, S. (2020). Dasar-Dasar Manajemen Pendidikan. CV. Bildung Nusantara.

Downloads

Published

2022-12-29

Versions

How to Cite

Zannah, D. N., & Anwar, C. (2022). MANAJEMEN RISIKO LEMBAGA PENDIDIKAN DALAM PESRPEKTIF AL-QUR’AN SURAT YUSUF : 43-49. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 75–86. https://doi.org/10.35719/leaderia.v3i2.165