Komunikasi Pemasaran Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang

Authors

  • Hidayat Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Lindy Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.35719/leaderia.v1i2.22

Keywords:

ducation marketing communication, madrasah ibtidaiyah

Abstract

This article discusses education marketing communication in Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang. The research background is that marketing communication used by madrassas is only advertisements in the form of brochures, information about promotions written in brochures and sales salesperson or school marketers are less communicative in providing madrasa information and its services to prospective student guardians. The problems discussed in this study are: how is education marketing communication and what factors support and hinder education marketing communication in MI Nurul Qomar Palembang? This type of research was a qualitative descriptive. Data collection methods were observation, interview, and documentation. Data analysis used data reduction, data display, and data verification. The results of this study indicated that education marketing communication using four marketing communication mix, namely: 1) advertising, 2) sales promotions, 3) public relations, and 4) personal selling that was done quite well. The supporting factors of education marketing communication in MI Nurul Qomar Palembang were school products or services. While the inhibiting factors of education marketing communication were funding, the target market, and the situation of the school.

Keywords: education marketing communication, madrasah ibtidaiyah

Artikel ini membahas tentang komunikasi pemasaran pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang. Hal ini dilatar belakangi oleh persoalan dalam komunikasi pemasaran yang digunakan oleh madrasah hanya dengan iklan berupa brosur saja, informasi megenai promosi ditulis dalam brosur tidak secara detail dan sales person/wiraniaga atau pemasar sekolah kurang komunikatif dalam memberikan informasi madrasah serta jasa nya kepada calon wali murid. Adapun permasalahan yang dibahas dalam penelitian ini adalah: bagaimanakah komunikasi pemasaran pendidikan serta faktor apa saja yang mendukung dan menghambat komunikasi pemasaran pendidikan di MI Nurul Qomar Palembang? Jenis penelitian yang digunakan adalah deskrpitif kualitatif, dengan metode pengumpulan data adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Metode analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan verifikasi data. Adapun hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa komunikasi pemasaran pendidikan dengan menggunakan empat bauran komunikasi pemasaran yaitu: 1) iklan, 2) promosi, 3) public relation, dan 4) personal selling yang sudah dilakasanakan dengan cukup baik. Faktor pendukung komunikasi pemasaran pendidikan di MI Nurul Qomar Palembang adalah produk atau jasa sekolah, sedangkan faktor penghambat komunikasi pemasaran pendidikan yaitu, dana, pasara sasaran, dan situasi sekolah.

Kata kunci: komunikasi pemasaran pendidikan, madrasah ibtidaiyah

Downloads

Published

2020-07-29

How to Cite

Hidayat, & Lindy. (2020). Komunikasi Pemasaran Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Qomar Palembang. LEADERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 85–93. https://doi.org/10.35719/leaderia.v1i2.22